škoda 1000/1100 MB
k
Škoda 1000 MB/1100 MB su dva príbuzné modely od automobilky Škoda Auto, špecifické umiestnením motora aj pohonu vzadu. Tieto autá sa vyrábali v Mladej Boleslavi v bývalom Československu medzi rokmi 1964 a 1969. Okrem 4-dverových sedanov sa objavili aj 2-dverové coupé verzie, ktoré niesli označenie X na konci – 1000 MBX a 1100 MBX. Výroba modelu 1100 MB začala až dva roky po uvedení modelu 1000 MB.
Cieľom modelu 1000 MB bolo oproti svojim predchodcom, ktorými boli Škoda Octavia a Škoda Felicia, urobiť auto ľahšie s nižšou spotrebou paliva a vytvoriť sedan s tvz. škrupinovou konštrukciou karosérie. Zaujímavosťou je voľba umiestnenia motoru, pohonu aj chladiča vzadu (tvz. “všetko vzadu ”), pomerne netradičná, no v 60-tych rokoch obľúbená alternatíva.
Skratka MB v názve znamená Mladá Boleslav, tento model z roku 1964 bol prvým z predstaviteľov v dlhej rade tvz. ”mb-čiek”, ktoré nasledovali v najbližších desiatkach rokov. K dispozícii malo vodou chladený štvorvalec OHC s výkonom 44 bhp (33 kW). Typovo to bol štýlový 4-dverový sedan. Je jedným z vôbec najúspešnejších modelov od Škody.
V polovici 60-tych rokov prišlo auto aj na britský trh, kde sa začalo predávať na tie roky za veľmi výhodnú cenu ₤579 aj s ohľadom na vtedajšiu konkurenciu, navyše ponúkalo všetok komfort ako iné autá, aj preto sa stalo pomerne populárne aj mimo Československa.
Auto malo však aj svoje nedostatky, hlavne čo sa týka korózie, vozidlo rýchlo podliehalo hrdzi. Zaznamenané boli aj časté problémy s chladením resp. prehrievaním motora.
Základný model používal 1.0L motor, dosahoval maximálnu rýchlosť 120 km/h, zrýchlenie 0-100 km/h zvládol za 27 s a priemerná spotreba paliva bola 6.5 l/100 km. Nevyrábalo sa však dlho a už v roku 1969 ukončili jeho výrobu, aby uvoľnilo miesto novším radám, konkrétne modelom Škoda 100/110. Spolu sa vyrobilo cca 443 000 kusov modelu MB, z modelu MBX sa vyrobilo len 2500 kusov.
Parametre
Motory | 1.0 L I4 – 1000 MB(X), 1.1 L I4 – 1100 MB(X) |
Prevodovka | 4-stupňová manuálna |
Dĺžka | 4200 mm |
Šírka | 1610 mm |
Výška | 1400 mm |
Rázvor | 2400 mm |
Váha | 765–820 kg |
Max. rýchlosť | 120 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 27s |
Spotreba | 6.5 l km/h |
Video:
Škoda 1000MBX/1100MBX | |
---|---|
Výrobca | AZNP Mladá Boleslav |
Produkcia | 1966 – 1969 |
Krajina pôvodu | ČSSR |
Predchodca | Škoda Felicia (veterán) |
Nasledovník | Škoda 110 R Coupé |
Typ karosérie | tudor |
Usporiadanie | zadný náhon |
Motor(y) |
988 cm³, 38,2 kW (do 1968)
1 107 cm³, 38,2 kW (od 1968) |
Prevodovka(y) | 4-stupňová manuálna |
Dĺžka | 4 170 mm |
Šírka | 1 620 mm |
Výška | 1 390 mm |
Škoda 1000MB(G)/1100MB | |
---|---|
Výrobca | AZNP Mladá Boleslav |
Produkcia | 1964 – 1969 |
Krajina pôvodu | ČSSR |
Predchodca | Škoda 440 Spartak |
Nasledovník | Škoda 100 |
Typ karosérie | sedan |
Usporiadanie | zadný náhon |
Motor(y) |
988 cm³, 30,9 kW (do 1966)
988 cm³, 35,3 kW (od 1966) 988 cm³, 38,2 kW (do 1968) 1 107 cm³, 38,2 kW (od 1968) |
Prevodovka(y) | 4-stupňová manuálna |
Dĺžka | 4 170 mm |
Šírka | 1 620 mm |
Výška | 1 390 mm |
Hmotnosť | 755 kg (de Luxe 777 kg) |
Kapacita nádrže | 32l |